AANKONDIGING | 18-02-2020
ONDB jaarvergadering met Jan Lammers
De snelste ledenvergadering ooit
Op 18 februari houden we onze jaarlijkse ledenvergadering. Met dit keer wel een heel bijzondere gast: oud-Formule 1-coureur en sportief directeur van de ‘Dutch Grand Prix, Jan Lammers. En dat wil je niet missen. “Ik weet zeker dat Max en Hamilton, met de party-mode en hun zachte bandjes, in de kwalificatie zullen flippen van enthousiasme”, aldus Lammers.
Maar eerst gaan we dus vergaderen. Het bestuur belooft dat het net als voorgaande edities een efficiënte vergadering wordt. Kort en bondig. Daarna vertelt ‘Jantje’ Lammers over de voorbereidingen van de eerste Grand Prix Formule 1 in Zandvoort sinds 1985. Die werd overigens na een spannende race nipt gewonnen door Niki Lauda, die 0,2 seconden voor zijn grote rivaal Alain Prost over de finishlijn raasde.
Gastvrij Cheers!
De ledenvergadering is in het altijd gastvrije Cheers! in Voorhout, Herenstraat 106, tegenover de kerk. Inloop vanaf 19:30 uur, aanvang vergadering 20:00 uur. Lees onder de column van onze voorzitter meer over Jan Lammers en de Dutch Grand Prix. We zien je graag op 18 februari!
Namens het bestuur en de activiteitencommissie,
Hans Zwetsloot, voorzitter
Joyce Lustberg, secretaris
Wilbert Star, penningmeester
Daniel Sandifort, coördinator activiteitencommissie
Fred Duijnstee, lid
N.B. De vergaderstukken sturen we je in de komende weken per mail toe.
De ledenvergadering is in het altijd gastvrije Cheers! in Voorhout, Herenstraat 106, tegenover de kerk. Inloop vanaf 19:30 uur, aanvang vergadering 20:00 uur. Lees onder de column van onze voorzitter meer over Jan Lammers en de Dutch Grand Prix. We zien je graag op 18 februari!
Namens het bestuur en de activiteitencommissie,
Hans Zwetsloot, voorzitter
Joyce Lustberg, secretaris
Wilbert Star, penningmeester
Daniel Sandifort, coördinator activiteitencommissie
Fred Duijnstee, lid
N.B. De vergaderstukken sturen we je in de komende weken per mail toe.
The return of the Dutch Grand Prix
Over Jan Lammers
Jan Lammers, geboren in Zandvoort in 1956, werkt als kind al op de anti-slipschool van autocoureur Rob Slotemaker. Al snel mag hij ook eens achter het stuur plaatsnemen, en hij blijkt een talent. Als 16-jarige rijdt hij zijn eerste race in de Groep 1 toerwagens. En hij wint.
In 1979 wordt hij Europees kampioen in de Formule 3. Dat levert hem zijn debuut op in de Formule 1. Zijn beste resultaat in dat jaar is zijn 9e plaats in Montréal. De overwinningen die zijn mentor Rob Slotemaker had voorspeld blijven echter uit, mede doordat Lammers niet de beschikking krijgt over materiaal waarmee hij echt de strijd met de toppers aan kan gaan.
Le Mans
Teleurgesteld omdat hij geen goede auto onder zijn kont krijgt, stapt Lammers in 1983 over op de Sportcars. Daar komt zijn talent wél uit de verf. In 1988 schrijft hij 1988 samen met Andy Wallace en Johnny Dumfries geschiedenis op Le Mans. Ze verslaan de sinds 1982 ongeslagen Porsches. Het is de eerste overwinning voor Jaguar sinds 1957. Lammers is tot nu toe 21 keer gestart aan de 24 uur van Le Mans.
In 1999 begint Lammers zijn eigen Sportcars-team: Racing for Holland. In 2002 en 2003 wint hij, samen met zijn protegé Val Hillebrand, met zijn eigen team de FIA Awards voor zijn wereldtitels in het sportwagen kampioenschap.
Le Dakar
In 2009 vraagt Jumbo-directeur Frits van Eerd of Lammers in zijn plaats Le Dakar 2010 wil rijden in Argentinië en Chili, wil rijden. De coureur neemt de uitdaging aan, maar strandt in etappe 7. Het jaar daarop rijdt de Zandvoorter de race wel uit. Hij finisht als 19e. In 2012 neemt hij met een eigen team deel aan Le Dakar 2012.
Flippen
In mei 2019 wordt bekend dat de Grand Prix na 35 jaar terugkeert naar Zandvoort. Lammers wordt aangesteld als sportief directeur voor het evenement. Zandvoort is een aanwinst voor de grand prix-agenda, zegt hij in NRC. Door zijn unieke ligging aan zee, door de hoogteverschillen in de duinen en door de verkanting van de bochten. „Ik weet zeker dat Max en Hamilton, met de party-mode en hun zachte bandjes, in de kwalificatie zullen flippen van enthousiasme.”
Kort circuit
Niet alleen voor de coureurs, ook voor het publiek is het korte circuit aantrekkelijk: „Je hoeft niet twee minuten in de duinen te wachten voordat je de auto’s weer ziet.” De Heineken Dutch Grand Prix wordt verreden op zondag 3 mei. Het is de vijfde race van het seizoen, Na die van China (19 april in Shanghai) en voor die van Spanje (10 mei in Barcelona).
Namens de activiteitencommissie
Van de voorzitter
Op naar een nieuw (ronde)record . . . . . .
Beste Lezer,
De Algemene Leden Vergadering (ALV) van het ONDB heeft de laatste jaren soms best wel wat weggehad van een "race-tegen-de-klok" . . . .
Drie jaar geleden ging de hele ALV voor het eerst binnen één uur en dat gebeurde het jaar erop gewoon nogmaals, maar dan zelfs inclusief een schermstoring van tien minuten erbij. Elk jaar opnieuw stonden we weer aan de start om weer een nieuw "parcoursrecord" te trachten te vestigen; gewoon zonder af te snijden, maar juist door met een goede voorbereiding en met de juiste afstelling zoveel mogelijk de ideale lijn te volgen . . . .
En vorig jaar volgde er wederom een nieuw "parcoursrecord"; nu met de behandeling van ruim veertig sheets in minder dan vijfendertig minuten om vervolgens het toneel verder volledig aan de gastspreker van de avond (Kevin Weijers) te laten, voor zijn inspirerende verhaal over "De wereld rond in 80 experimenten". En ook dit jaar willen we liefst nóg weer sneller gaan, want op de ALV van dit jaar is Jan Lammers de gastspreker van de avond. Dus ook dit keer gaan wij als bestuur gewoon weer voor een ALV in Formule-1-tempo . . . .
Het is die avond daarna aan Jan (voor de ouderen onder ons nog altijd Jantje) om ons mee te nemen in de wereld van de snelle bolides en om ons het allerlaatste nieuws over de komende Dutch Grand Prix te vertellen. Hoe staat het inmiddels met staat van het asfalt, met de aanleg van de kerbstones en de voor de F1 totaal unieke kombochten, met de verbouwing van de pitsstraat, met het grote logistieke vervoersplan en met alle andere vermeldenswaardige zaken over brand- en/of stikstof. En daarnaast ongetwijfeld ook hoe het inmiddels staat met de eeuwige strijd tegen de milieuactivisten, hoe het inmiddels gaat met de zandhagedissen en hoe goed de moeraswespenorchis en de stijve-ogentroost er op dit moment nog bij staan. Ligt het allemaal nog op koers of dreigen ze bij de organisatie van dit wereld-event toch nog ergens vlak voor de finish stil te vallen of uit de bocht te vliegen . . . . ?
Ikzelf heb mijn passe-partout-ticket, mijn oranje pak en mijn oordopjes al weken klaarliggen en ook mijn fietsbanden zijn al opgepompt. Want ja, zo'n unieke happening, daar wil je toch gewoon bij zijn. Ook al moeten we volgens mij met minimaal zo'n 4.000 fietsers per uur (dus meer dan 100 per minuut . . . .) over een smal duinfietspad naar het noorden afreizen om er allemaal op tijd te kunnen komen. Al was het maar om daarmee de files te kunnen voorkomen . . . . ?
Maar voorlopig droom ik nog lekker verder. Ik zie me die dagen al zitten aan het einde van de hoofdtribune, bij het ingaan van de Tarzan-bocht, net uitzicht op de pits. Een mooiere plek kon ik me niet voorstellen. En nog ingeloot ook . . . .
Hopen dus dat de komende Dutch GP, ondanks alle eventuele rechterlijke procedures, die ongetwijfeld op het laatste moment nog wel zullen volgen, in ieder geval de eerste bocht haalt en dat "onze Max" er dit keer nog een keer schadevrij doorheen komt ook . . . .
Hans Zwetsloot
(voorzitter ONDB)
En vorig jaar volgde er wederom een nieuw "parcoursrecord"; nu met de behandeling van ruim veertig sheets in minder dan vijfendertig minuten om vervolgens het toneel verder volledig aan de gastspreker van de avond (Kevin Weijers) te laten, voor zijn inspirerende verhaal over "De wereld rond in 80 experimenten". En ook dit jaar willen we liefst nóg weer sneller gaan, want op de ALV van dit jaar is Jan Lammers de gastspreker van de avond. Dus ook dit keer gaan wij als bestuur gewoon weer voor een ALV in Formule-1-tempo . . . .
Het is die avond daarna aan Jan (voor de ouderen onder ons nog altijd Jantje) om ons mee te nemen in de wereld van de snelle bolides en om ons het allerlaatste nieuws over de komende Dutch Grand Prix te vertellen. Hoe staat het inmiddels met staat van het asfalt, met de aanleg van de kerbstones en de voor de F1 totaal unieke kombochten, met de verbouwing van de pitsstraat, met het grote logistieke vervoersplan en met alle andere vermeldenswaardige zaken over brand- en/of stikstof. En daarnaast ongetwijfeld ook hoe het inmiddels staat met de eeuwige strijd tegen de milieuactivisten, hoe het inmiddels gaat met de zandhagedissen en hoe goed de moeraswespenorchis en de stijve-ogentroost er op dit moment nog bij staan. Ligt het allemaal nog op koers of dreigen ze bij de organisatie van dit wereld-event toch nog ergens vlak voor de finish stil te vallen of uit de bocht te vliegen . . . . ?
Ikzelf heb mijn passe-partout-ticket, mijn oranje pak en mijn oordopjes al weken klaarliggen en ook mijn fietsbanden zijn al opgepompt. Want ja, zo'n unieke happening, daar wil je toch gewoon bij zijn. Ook al moeten we volgens mij met minimaal zo'n 4.000 fietsers per uur (dus meer dan 100 per minuut . . . .) over een smal duinfietspad naar het noorden afreizen om er allemaal op tijd te kunnen komen. Al was het maar om daarmee de files te kunnen voorkomen . . . . ?
Maar voorlopig droom ik nog lekker verder. Ik zie me die dagen al zitten aan het einde van de hoofdtribune, bij het ingaan van de Tarzan-bocht, net uitzicht op de pits. Een mooiere plek kon ik me niet voorstellen. En nog ingeloot ook . . . .
Hopen dus dat de komende Dutch GP, ondanks alle eventuele rechterlijke procedures, die ongetwijfeld op het laatste moment nog wel zullen volgen, in ieder geval de eerste bocht haalt en dat "onze Max" er dit keer nog een keer schadevrij doorheen komt ook . . . .
Hans Zwetsloot
(voorzitter ONDB)