AANKONDIGING | 16-04-2019
Twintig jaar ONDB
Vier ons jubileum bij Soldaat van Oranje
Het Ondernemers Netwerk Duin- & Bollenstreek viert feest. Het netwerk bestaat 20 jaar en dat willen we weten. Daarom gaan we op dinsdag 16 april een avondje naar het theater. Voor iedereen die Soldaat van Oranje nog niet gezien heeft of hem nog een keer wil beleven. Meld je snel aan. We hebben 100 kaarten, en op=op.
De activiteitencommissie verwelkomt ONDB-leden vanaf 19:00 uur bij de theaterkassa. Daar kun je je kaart ophalen. Vervolgens drinken we een glaasje of een kopje koffie of thee op het bordes van de theaterhangaar. Uiterlijk om 19:30 uur dien je binnen te zijn. Zorg dat je ruim voor die tijd binnen bent, want anders kom je er niet meer in. In de pauze van de voorstelling staat er een hapje en een drankje op je te wachten.
Alleen voor leden
Wacht niet te lang, maar schrijf je snel in. Het aantal plaatsen is beperkt. Daarom kunnen we helaas deze keer geen introducees toelaten. De avond is alléén voor ONDB-leden. Meld je alleen aan als je ook echt kan! Mocht je na aanmelding toch verhinderd zijn, meld je dan uiterlijk 11 april af. Anders moeten we een ‘no-show fee’ in rekening brengen van 100 euro. Dat klinkt misschien onaardig, maar als vereniging moeten we ook die kosten maken. Bovendien kunnen we de plaats dan niet aan een ander ONDB-lid geven.
Op dit moment hebben zich al 100 leden aangemeld. Het evenement is daarmee vol. Wil je op de wachtlijst, neem dan contact op met Marieke de Geus. Haar telefoonnummer is 06-24426626 of stuur een e-mail naar marieke@vanwezelacc.nl
Het is niet toegestaan om te filmen, foto’s te maken of geluid op te nemen. Je kunt gratis parkeren. Vertel de parkeerwacht dat je voor het ONDB komt, en alles komt in orde.
Het adres:
Theater Hangaar
1e Mientlaan 75
2223 LA Katwijk
Meer info: https://www.soldaatvanoranje.nl
Wacht niet te lang, maar schrijf je snel in. Het aantal plaatsen is beperkt. Daarom kunnen we helaas deze keer geen introducees toelaten. De avond is alléén voor ONDB-leden. Meld je alleen aan als je ook echt kan! Mocht je na aanmelding toch verhinderd zijn, meld je dan uiterlijk 11 april af. Anders moeten we een ‘no-show fee’ in rekening brengen van 100 euro. Dat klinkt misschien onaardig, maar als vereniging moeten we ook die kosten maken. Bovendien kunnen we de plaats dan niet aan een ander ONDB-lid geven.
Op dit moment hebben zich al 100 leden aangemeld. Het evenement is daarmee vol. Wil je op de wachtlijst, neem dan contact op met Marieke de Geus. Haar telefoonnummer is 06-24426626 of stuur een e-mail naar marieke@vanwezelacc.nl
Het is niet toegestaan om te filmen, foto’s te maken of geluid op te nemen. Je kunt gratis parkeren. Vertel de parkeerwacht dat je voor het ONDB komt, en alles komt in orde.
Het adres:
Theater Hangaar
1e Mientlaan 75
2223 LA Katwijk
Meer info: https://www.soldaatvanoranje.nl
Langstlopende musical ooit
De musical Soldaat van Oranje ging op 30 oktober 2010 in première. Het is de langstlopende voorstelling in de Nederlandse theatergeschiedenis. Inmiddels hebben bijna 3 miljoen bezoekers de trip gemaakt naar de theaterhangaar in Valkenburg. Begin maart werd bekend dat het schema opnieuw is verlengd en dat de voorstelling in ieder geval tot en met september te zien zal zijn.
Erik Hazelhoff Roelfzema
De musical vertelt het verhaal van Erik Hazelhoff Roelfzema, een verzetsstrijder uit de Tweede Wereldoorlog. Roelfzema beschreef zijn belevenissen in een autobiografisch boek dat in 1970 uitkwam. Roelfzema studeerde in Leiden toe de oorlog uitbrak. In 1941 kwam hij als Engelandvaarder naar Londen, waar hij zich aansloot bij de geheime diensten. Hij voerde diverse acties uit in Nederland en werd hij tegen het eind van de oorlog adjudant van koningin Wilhelmina.
Paspoort voor Hollywood
Regisseur Paul Verhoeven maakte in 1977 een film naar het boek, met in de hoofdrol Rutger Hauer. De film werd namens Nederland ingezonden voor de Oscars en zou voor Verhoeven en Hauer het paspoort te zijn voor een loopbaan in Hollywood. In Nederland trok de film 1,5 miljoen bezoekers. Als je de film wilt zien, moet je rond 4 mei de televisiegids in de gaten houden.
Wat de recensenten ervan vinden:
De Volkskrant: Grensverleggend muziektheater. Het genre musical verrijkt met een vorm van totaaltheater die ongekend is.
De Telegraaf: Alsof je zo een spannende avonturenfilm bent binnen gestapt.
Elsevier: Een terechte hit. Overrompelende decors. Verbluffend totaaltheater.
Namens de activiteitencommissie
Van de voorzitter
Het is niet alles goud wat er blinkt . . . .
Beste Lezer,
Niet alles is altijd zo mooi en kostbaar als het op het eerste gezicht soms lijkt. En dat geldt eigenlijk ook voor personeel. Zozeer zelfs dat de kreet: “Ik wens je veel personeel toe” in de regel niet de meest prettige boodschap was, die je gezegd kon worden. Dan werd je namelijk vooral veel zorg, gedoe en ellende toegewenst. Bij de stelling “Goed personeel is goud waard” zit het hem dus kennelijk vooral in woord ‘goed’.
Maar dat maakt wel dat ik bij personeel in plaats van aan ‘goud’ dan toch eerder aan ‘koolstof’ moet denken. En dan niet in de vorm van grafiet, het koolstof in de tweedimensionale molecuulstructuur, waar wij bij ons op het bureau nog steeds regelmatig mee schetsen. Nee, dan juist het koolstof in de vorm van diamant, dus in de driedimensionale tetraëderstructuur, die het materiaal in aanleg al zo bijzonder maakt. En dan moet het uiteindelijke bewerken zelfs nog beginnen.
Want in de regel zul je het ruwe materiaal tegenwoordig in de eigen ‘slijperij’ (lees: je eigen bedrijf) toch altijd nog verder naar de uiteindelijke verschijningsvorm en schittering moeten brengen. De meeste opleidingen sluiten op dit moment namelijk al lang niet meer aan op het werkelijke bedrijfsleven, dus daar zal ook binnen het eigen bedrijf (op de eigenlijke ‘school-des-levens’) nog verder aan gewerkt moeten worden; dit uiteraard met de volle inzet van zowel werknemer als werkgever. Daarbij zijn de vier belangrijkste kenmerken van diamant (de vier “C’s”): cut, carat, clarity en colour, ten aanzien van personeel simpel te vertalen naar respectievelijk: functionaliteit, capaciteit, intelligentie en persoonlijkheid. Allemaal aspecten waar met inzet, geduld en vakmanschap (en bij voorkeur ook met passie) aan geslepen kan worden om elke unieke medewerker op een zo passend mogelijke functie en daarin op een zo maximaal mogelijk niveau te kunnen laten schitteren. Mooi om daaraan mee te mogen ‘slijpen’ en om ze daarbij van ‘ruwe diamant’ of ‘groeibriljant’ naar de mooiste ‘edelstenen’ te kunnen zien groeien.
Realiseer je daarbij dan wel dat, hoe mooi ze ook zijn, diamanten in het donker niet kunnen stralen, want daar is nu eenmaal licht voor nodig. Licht dat erin gaat en dat er, spiegelend op alle, met zorg gekozen en met veel precisie vervaardigde, slijpvlakken, in de regel dan nóg mooier weer uitkomt.
Dus zorg er vooral ook voor dat je je medewerkers de juiste input geeft om er, met optimale gebruikmaking van al hun eigen facetten, nóg mooiere output van te maken. En dat dan het liefst in een prettige, veilige en collegiale werksfeer. Dat maakt dat ze zinvol bezig zijn en dat versterkt hun eigenwaarde en hun commitment, waardoor ze niet alleen trots op hun werk, maar ook op hun bedrijf kunnen zijn. Daar gaan ze met zijn allen dan nóg meer van glimmen en glinsteren en dat maakt dat het voor de individuele ‘edelstenen’ (de medewerkers) ook waardevol zal zijn om bij de ‘hele collectie’ (het bedrijf) te horen.
Op die manier kan elk bedrijf uiteindelijk uitgroeien tot een mooi en duurzaam collectief met in de regel als belangrijkste doel het behoud van de collectie en het waar mogelijk nog uitbreiden ervan ook. Op zich een prettige en misschien zelfs wel briljante constatering, vooral als je daarbij dan ook de boodschap van James Bond nog in gedachten houdt: “Diamonds are forever . . . .
Hans Zwetsloot
(voorzitter ONDB)
Want in de regel zul je het ruwe materiaal tegenwoordig in de eigen ‘slijperij’ (lees: je eigen bedrijf) toch altijd nog verder naar de uiteindelijke verschijningsvorm en schittering moeten brengen. De meeste opleidingen sluiten op dit moment namelijk al lang niet meer aan op het werkelijke bedrijfsleven, dus daar zal ook binnen het eigen bedrijf (op de eigenlijke ‘school-des-levens’) nog verder aan gewerkt moeten worden; dit uiteraard met de volle inzet van zowel werknemer als werkgever. Daarbij zijn de vier belangrijkste kenmerken van diamant (de vier “C’s”): cut, carat, clarity en colour, ten aanzien van personeel simpel te vertalen naar respectievelijk: functionaliteit, capaciteit, intelligentie en persoonlijkheid. Allemaal aspecten waar met inzet, geduld en vakmanschap (en bij voorkeur ook met passie) aan geslepen kan worden om elke unieke medewerker op een zo passend mogelijke functie en daarin op een zo maximaal mogelijk niveau te kunnen laten schitteren. Mooi om daaraan mee te mogen ‘slijpen’ en om ze daarbij van ‘ruwe diamant’ of ‘groeibriljant’ naar de mooiste ‘edelstenen’ te kunnen zien groeien.
Realiseer je daarbij dan wel dat, hoe mooi ze ook zijn, diamanten in het donker niet kunnen stralen, want daar is nu eenmaal licht voor nodig. Licht dat erin gaat en dat er, spiegelend op alle, met zorg gekozen en met veel precisie vervaardigde, slijpvlakken, in de regel dan nóg mooier weer uitkomt.
Dus zorg er vooral ook voor dat je je medewerkers de juiste input geeft om er, met optimale gebruikmaking van al hun eigen facetten, nóg mooiere output van te maken. En dat dan het liefst in een prettige, veilige en collegiale werksfeer. Dat maakt dat ze zinvol bezig zijn en dat versterkt hun eigenwaarde en hun commitment, waardoor ze niet alleen trots op hun werk, maar ook op hun bedrijf kunnen zijn. Daar gaan ze met zijn allen dan nóg meer van glimmen en glinsteren en dat maakt dat het voor de individuele ‘edelstenen’ (de medewerkers) ook waardevol zal zijn om bij de ‘hele collectie’ (het bedrijf) te horen.
Op die manier kan elk bedrijf uiteindelijk uitgroeien tot een mooi en duurzaam collectief met in de regel als belangrijkste doel het behoud van de collectie en het waar mogelijk nog uitbreiden ervan ook. Op zich een prettige en misschien zelfs wel briljante constatering, vooral als je daarbij dan ook de boodschap van James Bond nog in gedachten houdt: “Diamonds are forever . . . .
Hans Zwetsloot
(voorzitter ONDB)