AANKONDIGING | 20-11-2018
Kom voor een electrifying experience naar Homma
Homma Elektrotechnische Oplossingen in Lisse is onder andere gespecialiseerd in duurzame energie, beveiliging en woningautomatisering. Begin dit jaar verdubbelde Homma zijn bedrijfsruimte door een naastgelegen unit aan de Vennestraat te betrekken. Op 20 november kunnen ONDB-leden het bedrijf bezoeken en kennis nemen van de nieuwste ontwikkelingen in de elektrotechniek.
De veranderingen in de elektrotechniek gaan snel. Gasloze woningen vragen nieuwe toepassingen. Domotica vergroot het wooncomfort en helpt ouderen om langer zelfstandig te wonen. Nu iedereen bekend is met smartphone en tablet komt het ‘internet of things’ steeds dichterbij. Homma Elektrotechnische Oplossingen investeert voortdurend in kennis en medewerkers om voorop te blijven lopen.
Minibeurs
Tijdens het bezoek kun je informatie verwachten over duurzame energie, domotica en gadgets, zoals Alexa, de spraakassistent van Amazon waarmee je toepassingen in huis kunt bedienen. Er is een minibeurs waarop leveranciers van Homma hun nieuwste producten laten zien. En uiteraard zijn er hapjes en drankjes om lekker bij te netwerken, verzorgt door Baaij Catering. Er is voldoende parkeergelegenheid.
Lees onder de column van Hans Zwetsloot meer over Homma Elektrotechnische Oplossingen.
Tijdens het bezoek kun je informatie verwachten over duurzame energie, domotica en gadgets, zoals Alexa, de spraakassistent van Amazon waarmee je toepassingen in huis kunt bedienen. Er is een minibeurs waarop leveranciers van Homma hun nieuwste producten laten zien. En uiteraard zijn er hapjes en drankjes om lekker bij te netwerken, verzorgt door Baaij Catering. Er is voldoende parkeergelegenheid.
Lees onder de column van Hans Zwetsloot meer over Homma Elektrotechnische Oplossingen.
Meer dan dertig jaar ervaring
Bert Homma startte in 1987 vanuit zijn garage een installatiebedrijf. Hij leverde goed werk, en al snel was de garage te klein. Hij verhuisde naar een bedrijfspand, verhuisde nog een keer, en kwam in 2003 naar de huidige bedrijfsunit aan de Vennestraat in Lisse. Zijn klanten waren vooral particulieren en kleine ondernemers.
Particulier en zakelijk
In 2005 kwam Fred Kortekaas in het bedrijf werken. Hij had eerder gewerkt bij diverse grotere installatiebureaus. Fred bracht vooral ervaring met industriële klanten in het bedrijf. “De kennis van de grootzakelijke en de klein zakelijke markt versterkt elkaar”, zegt Fred, inmiddels algemeen directeur bij het bedrijf. “Steeds meer toepassingen of afgeleiden daarvan zijn voor beide klantgroepen interessant.”
Knappe koppen
Anno 2018 werken er 34 medewerkers bij Homma. Het bedrijf heeft een eigen engineeringafdeling met knappe koppen die systemen ontwerpen voor klanten. De meeste medewerkers werken op locatie bij klanten. In de regio rijden 19 auto’s met het logo van Homma rond.
Homma Academy
Begin dit jaar kreeg Homma de kans om de naastgelegen bedrijfsunit over te nemen. Daarmee kreeg het bedrijf meer opslagruimte en meer kantoren. Bovendien kon Homma een trainingsruimte voor de Homma Academy inrichten, een lang gekoesterde wens.
“Hoe mooi is het om in eigen huis de mensen te kunnen opleiden! We zijn een erkend leerbedrijf en we hebben regelmatig stagiaires van opleidingen uit Leiden en Nieuw-Vennep. Zo slagen we er ook in een krappe markt in om gemotiveerd en goed opgeleid personeel binnen te halen. En nog belangrijker: binnen te houden! Goed personeelsbeleid hebben wij hoog in het vaandel.”
Namens de activiteitencommissie
Van de voorzitter
November, budgetteer-maand . . . . of toch niet ?
Beste Lezer,
Ooit als beginnend ondernemer hadden wij een ervaringscoach. Een doorgewinterde ondernemer in ruste, die als klankbord diende en die ons naar eigen inzicht de verschillende "dienstopdrachten" gaf die ons steeds verder op weg naar onze eigen zelfstandigheid zouden moeten helpen. Begin november (hij was net één maand binnen) vroeg hij ons of we al "gebudgetteerd" hadden voor het nieuwe jaar. Nee, dus. "Nou, dan heb je nog precies één maand en dan zie ik het resultaat dus graag over twee weken tegemoet . . . . "
En daar zat je dan met je opgelegde huiswerk . . . . Hoe dit nu weer aan te pakken? In vijfentwintig jaar STOL architecten was er immers nog nooit gebudgetteerd. Er werd gewoon hard gewerkt en als de bankrekening een beetje dreigde op te drogen dan ging Henri nog eens door de enorme "onderhanden werken"-post heen om te kijken waar er nog allemaal een rekening heen kon. En dan kwam het allemaal weer goed . . . .
Nou, dat werd dus als "ondernemen-van-het-jaar-kruik" veroordeeld; zo mochten wij dus zeker niet meer verder. Er moest "vooruit geregeerd" gaan worden. Dus dat werd een leerzaam avondje "excellen", met alle gewoon uit onze eigen internet-boekhouding op te halen gegevens van de jaren ervoor. En door de boekhouding van dat jaar (tot aan oktober) per post met de juist te kiezen factor te vermenigvuldigen was ook het lopende jaar 2005 op voorhand al tot een realistisch financieel einde te brengen.
En van daaruit waren dan weer realistische nieuwe financiële doelen te stellen voor alle boekhoudposten (zowel aan de kosten- als aan de opbrengstenkant) en daarmee dus ook voor het te verwachten resultaat voor het jaar erop. "Nu alleen dat toekomstscenario nog bewaken", was vanzelfsprekend de volgende opdracht. Hoe makkelijk kon het zijn . . . .
Leuk om dan aan het einde van het voorspelde lopende jaar al te zien dat (dat toen nog net niet afgeronde jaar) 2005 uiteindelijk aardig goed voorspeld bleek te zijn en nóg leuker om te zien dat ook voor 2006 het verwachte resultaat, achteraf bezien, vrij goed vooraf voorspeld was. Er volgden nog jaren van budgetteren in november, die we altijd in ons MT-weekend (ook in november) onderling bespraken en ook gezamenlijk vaststelden.
Maar uiteindelijk hielden wij (als "eigenwijze ondernemers") toch ook van gemak en van efficiëntie; dus we hadden de "ons opgelegde spelregels" al vrij snel voor onszelf aangepast. Waarom het lopende jaar al twee maanden voor het einde voorspellen als je twee maanden later die cijfers gewoon cadeau krijgt? En dus is ons MT-weekend inmiddels naar februari verplaatst en de budgettering daarmee dus automatisch ook. Eigenlijk net zoals we het bij het ONDB ook al jaren doen . . . .
Dus begin volgend jaar kunt u bij de jaarvergadering onze nieuwe ONDB-cijfers qua budgettering weer zien, tegelijk met onze oude cijfers, die dan actueel kloppend zijn. En die bewaken we dan onderweg door het jaar heen netjes, mede met oog op het voorgaande verleden van de jaren ervoor. Resultaten uit het verleden bieden in deze best wel een beetje garantie voor de toekomst . . . .
Hans Zwetsloot
(voorzitter ONDB)
Nou, dat werd dus als "ondernemen-van-het-jaar-kruik" veroordeeld; zo mochten wij dus zeker niet meer verder. Er moest "vooruit geregeerd" gaan worden. Dus dat werd een leerzaam avondje "excellen", met alle gewoon uit onze eigen internet-boekhouding op te halen gegevens van de jaren ervoor. En door de boekhouding van dat jaar (tot aan oktober) per post met de juist te kiezen factor te vermenigvuldigen was ook het lopende jaar 2005 op voorhand al tot een realistisch financieel einde te brengen.
En van daaruit waren dan weer realistische nieuwe financiële doelen te stellen voor alle boekhoudposten (zowel aan de kosten- als aan de opbrengstenkant) en daarmee dus ook voor het te verwachten resultaat voor het jaar erop. "Nu alleen dat toekomstscenario nog bewaken", was vanzelfsprekend de volgende opdracht. Hoe makkelijk kon het zijn . . . .
Leuk om dan aan het einde van het voorspelde lopende jaar al te zien dat (dat toen nog net niet afgeronde jaar) 2005 uiteindelijk aardig goed voorspeld bleek te zijn en nóg leuker om te zien dat ook voor 2006 het verwachte resultaat, achteraf bezien, vrij goed vooraf voorspeld was. Er volgden nog jaren van budgetteren in november, die we altijd in ons MT-weekend (ook in november) onderling bespraken en ook gezamenlijk vaststelden.
Maar uiteindelijk hielden wij (als "eigenwijze ondernemers") toch ook van gemak en van efficiëntie; dus we hadden de "ons opgelegde spelregels" al vrij snel voor onszelf aangepast. Waarom het lopende jaar al twee maanden voor het einde voorspellen als je twee maanden later die cijfers gewoon cadeau krijgt? En dus is ons MT-weekend inmiddels naar februari verplaatst en de budgettering daarmee dus automatisch ook. Eigenlijk net zoals we het bij het ONDB ook al jaren doen . . . .
Dus begin volgend jaar kunt u bij de jaarvergadering onze nieuwe ONDB-cijfers qua budgettering weer zien, tegelijk met onze oude cijfers, die dan actueel kloppend zijn. En die bewaken we dan onderweg door het jaar heen netjes, mede met oog op het voorgaande verleden van de jaren ervoor. Resultaten uit het verleden bieden in deze best wel een beetje garantie voor de toekomst . . . .
Hans Zwetsloot
(voorzitter ONDB)