AANKONDIGING | 15-05-2018
Servicepunt Werk helpt kosteloos in krappe arbeidsmarkt
Het Servicepunt Werk Kust-, Duin- en Bollenstreek (SPW) helpt mensen met een uitkering om een baan te vinden. Als ondernemer wil je meer weten over deze gemotiveerde medewerkers.
Op dinsdag 15 mei stelt het SPW zich voor aan de ondernemers van het ONDB. Tevens zullen een aantal werkzoekenden zich presenteren.
De Participatiewet is in 2015 in de plaats gekomen van de Wet Werk en Bijstand, Wsw en een groot deel van de Wajong. De gemeenten zijn met deze wet verantwoordelijk voor alle mensen die kunnen werken maar daarbij wel ondersteuning nodig hebben.
Daarom hebben de gemeenten Hillegom, Katwijk, Lisse, Noordwijk, Noordwijkerhout en Teylingen het initiatief genomen voor de oprichting van het SPW. Vijftien medewerkers van het SPW slaan een brug tussen werkzoekenden en werkgevers.
De ONDB-bijeenkomst vindt plaats bij Het Bloemenbed aan de Leeweg 14 in Noordwijk. Dit is de weg die parallel loopt aan de provinciale weg. Er is voldoende parkeergelegenheid.
Tineke de Bruijn en Ingrid Kuijt, accountmanagers van het SPW, heten jullie van harte welkom op 15 mei in Het Bloemenbed.
De ONDB-bijeenkomst vindt plaats bij Het Bloemenbed aan de Leeweg 14 in Noordwijk. Dit is de weg die parallel loopt aan de provinciale weg. Er is voldoende parkeergelegenheid.
Tineke de Bruijn en Ingrid Kuijt, accountmanagers van het SPW, heten jullie van harte welkom op 15 mei in Het Bloemenbed.
Welwillende werkgevers
“In 2017 is het jaar afgesloten met ruim 400 plaatsingen van werkzoekenden, bemiddeld door het SPW. Het succes is te danken aan de inzet en betrokkenheid van ons team, maar ook aan de welwillendheid van veel werkgevers in de regio. Zonder sociale werkgevers krijgen we geen vacatures, en zonder vacatures kunnen we mensen niet aan het werk helpen.”
Het Servicepunt Werk helpt mensen die op eigen kracht moeilijk aan het werk komen. Denk aan mensen met een beperking, mensen in de bijstand en vluchtelingen met een verblijfsvergunning (statushouder). Het SPW ondersteunt op diverse manieren zoals een sollicitatietraining, coaching on-the-job of het volgen van een opleiding of training.
Gemotiveerde kandidaten
Voor werkgevers kan deze groep werkzoekenden interessant zijn, zeker in een krappe arbeidsmarkt. Dit zijn zeer gemotiveerde kandidaten. Zij kunnen een training op maat volgen en voor het bedrijf zijn er mogelijkheden voor loonsubsidie. De werkgever kan ook een kandidaat op proef krijgen en er geldt een no-riskregeling bij ziekte.
Veel bedrijven hebben al geprofiteerd van de bemiddeling door het SPW. Lemo Koepels in Noordwijkerhout bijvoorbeeld heeft 8 medewerkers een contract aangeboden. En op een door het SPW en UWV samen georganiseerde banenmarkt werden 15 potentiele nieuwe medewerkers geworven voor Oosting Staalbouw in Katwijk.
Kosteloze bemiddeling
Bemiddeling door het SPW is kosteloos. De medewerkers van het SPW weten alles over regelgeving en subsidies en adviseren daar graag over. Bijvoorbeeld over aanpassingen van de werkplek of hoe je een functie geschikt kunt maken voor mensen uit de doelgroep.
Kom naar de ONDB-bijeenkomt op 15 mei en maak kennis met medewerkers en kandidaten van het Servicepunt Werk. Kijk voor meer informatie op http://www.servicepunt-werk.nl.
Namens de activiteitencommissie
Van de voorzitter
Je kunt elkaar beter niet in de wielen te rijden . . . .
Beste Lezer,
Afgelopen zondag heb ik naar de Formule 1 Grand Prix van Azerbeidzjan zitten kijken. Een bloedstollende race op het stratencircuit van Bakoe. En ook een race met daarin wederom de les, dat onderlinge concurrentie binnen een team (of een bedrijf) in de regel niet tot het beste resultaat leidt . . . .
Binnen een renstal ontstaat er vanzelf een bepaalde vorm van concurrentie tussen de beide rijders. Zo ook bij het team van Red Bull, waar Max Verstappen en Daniel Ricciardo voortdurend met elkaar (st)rijden om de beste te zijn. Want coureurs van hetzelfde team rijden immers allebei met exact hetzelfde 'materiaal' en het verschil in hun onderlinge resultaat wordt dus eigenlijk alleen nog maar door hun eigen rijprestatie bepaald. Dus het gaat hen er allereerst om om sneller te zijn en zich beter te kwalificeren dan hun teamgenoot en, als ze daar dan op de startgrid eenmaal vóór staan, dat ze hem daarna in de race dan ook nog eens vóór zien te blijven. En in dat soort 'interne gevechten' wordt de wereld eromheen helaas nog wel eens vergeten, met ook dit keer weer een desastreus resultaat . . . .
De neutrale toeschouwer zal ongetwijfeld genoten hebben van de spannende gevechten, waarbij Max en Daniel soms tot over het randje met elkaar aan het 'wheelbangen' waren. Een keihard gevecht van man tot man en van bocht tot bocht, elke keer weer opnieuw, dat uiteindelijk zelfs nog tot 'inhalen via de pitstop' leidde. Maar toch was het eigenlijk maar een race 'in de achterhoede', om plaats vier en vijf. Volop in de punten voor de stand om het WK (en dus belangrijk voor het team), maar ver weg van het podium . . . .
Toch had het meer weg van een strijd 'op leven en dood', waarbij iedereen zag aankomen dat het ergens een keertje fout zou gaan. Je kon bijna in de hoofden van de coureurs kijken en je kon hun spanning voelen. Alleen nog maar oog voor elkaar en alleen nog maar bezig met elkaar te verslaan en helemaal niet meer met het feitelijke resultaat van de wedstrijd; de uitslag ten opzichte van de eigenlijke concurrentie, de andere teams. Spanning ten top tot aan dat onvermijdelijke moment, dat ze elkaar letterlijk 'in de wielen' reden en ze samen van de baan vlogen. Auto's kapot, einde wedstrijd, einde resultaat en voor je het weet ook nog einde van een goede werkrelatie . . . .
De enige, die dit onheil hadden kunnen voorkomen, was de teamleiding van Red Bull. Die zagen dit toch ook aankomen. Nuchter verstand had de emotie eruit kunnen houden. Stalorders om nu eens niet tegen elkaar, maar juist mét elkaar te racen. Laat ze elkaar op het juiste moment de 'slipstream' geven voor een beetje meer snelheid en laat ze elkaar dan gelijk de ruimte geven om met elkaar met die grotere snelheid te passeren. En dat continu en om de beurt. Zo stuwen ze elkaar op veilige wijze op naar een betere prestatie en halen ze samen ook een beter resultaat; juist ook ten opzichte van die concurrentie . . . .
In elke renstal (bedrijf) komen soortgelijke situaties voor. Werknemers die er meer mee bezig zijn om beter te zijn dan hun collega's, dan om samen met die collega's beter te zijn dan de concurrenten. En daarbij is het dan juist de taak van de teamleiding (de directie) om dit tijdig te onderkennen en dit in goede banen te leiden. Ten gunste van het resultaat en vooral ook ten gunste van de sfeer binnen het team . . . .
De mensen van Red Bull zal ik hier echt niet mee kunnen bereiken; die luisteren hier toch niet naar. Maar kijk juist ook eens naar je eigen bedrijf, want ook daar zijn er immers nog genoeg mooie races te rijden. Ik wens jullie daarbij dan een veilige en vooral ook prettige wedstrijd . . . .
Hans Zwetsloot
(voorzitter ONDB)