AANKONDIGING | 21-11-2017

ONDB goes counting...

Dinsdag 21 november a.s. zijn we welkom bij Cremer Speciaalmachines B.V., Heereweg 5 in Lisse. We worden rondgeleid door dit mooie bedrijf dat gespecialiseerd is in tel- en verpakkingsoplossingen voor de farmaceutische industrie en veel verschillende food en non-food industrieën over de hele wereld.
De presentatie van Fred Cremer en de rondleiding geven ons een kijkje in de wereld van fabricage van hoogwaardige, gestandaardiseerde telmachines, maar ook maatwerkproducten op het gebied van tellen en verpakken van allerlei artikelen. Denk hierbij o.a. aan artikelen die we allemaal gebruiken in het dagelijks leven zoals vaatwastabletten, medicijnen en snoep.
 

Programma (Let op: afwijkende aanvangstijd!):

  • 19.15 uur | Ontvangst bij entree van het hoofdkantoor Heereweg 5 op de foto (hou je jas bij je, tijdens de rondleiding lopen we tussen de verschillende gebouwen af en toe ook buiten)
  • 19.30 uur | Welkomstwoord door Hans Zwetsloot en Fred Cremer. Direct aansluitend neemt Fred Cremer ons mee naar de kantine waar de koffie klaar staat. De voordeur gaat dan dicht dus kom op tijd! In de kantine geeft Fred Cremer ons een presentatie van het bedrijf
  • 20.30 uur | Rondleiding door de verschillende hallen van het bedrijf
  • 21.30 uur |Na de rondleiding gaan we met zijn allen naar Hotel/restaurant De Nachtegaal (aan de overzijde van de straat) voor een borrel en de mogelijkheid om verder te netwerken

DUS: zorg dat je op tijd aanwezig bent, de voordeur sluit om 19.30 uur!

Parkeren doe je bij voorkeur op het parkeerterrein van Hotel-restaurant De Nachtegaal, Heereweg 10, 2161 AG Lisse.

Graag tot 21 november!

Van de voorzitter

Hans Zwetsloot
STOL architecten bv
(0252) 21 69 62


Liefst wel “eigen baas”, maar . . . .


Beste Lezer,

Voor de meeste mensen komt een droom uit als ze eindelijk “eigen baas” geworden zijn. Dat is voor hen vaak de ware essentie van het ondernemerschap. Vanaf nu alles zelf kunnen beslissen, wát een vrijheid. Maar als er dan eenmaal medewerkers in het spel komen, dan is het maar de vraag of het wel zo leuk is om “baas” te moeten spelen; zeker ook gezien vanuit het perspectief van diezelfde medewerkers . . . . . 

Medewerkers van een bedrijf hebben nu eenmaal aansturing nodig en daarbij zit er een groot verschil tussen de aansturing door “bazen” en de aansturing door “leiders”. Voor velen zullen die verschillen al lang bekend zijn en voor de anderen zullen ze waarschijnlijk heel herkenbaar zijn. 

Een baas is bij het leiding geven grotendeels afhankelijk van zijn autoriteit, een leider van zijn goodwill. Een baas stuurt zijn medewerkers, een leider coacht ze juist. Bazen dwingen soms zaken af door angst (om te falen) op te wekken, leiders inspireren daarentegen met enthousiasme en veiligheid (om te falen). Bazen spreken meestal over “ik” en vinden zichzelf belangrijk, leiders meestal over “wij” en vinden het team belangrijk. Bazen zoeken schuldigen bij problemen, leiders lossen die problemen juist op. Een baas gebruikt mensen, een leider ontwikkelt ze. Een baas claimt het succes, een leider deelt het succes. Bazen dragen dingen op om te doen, leiders vragen juist om dingen te doen en geven daarbij een richting aan. Een baas weet hoe het moet, een leider weet dat ook, maar laat het daarnaast ook zien. Een baas zegt ”Go”, een leider zegt “Let’s go”.

En als je dat dan in één beeld zou willen visualiseren, dan zie je een hoge bergtop, die van twee kanten beklommen wordt door een team van vier personen, die “samen” een zware steen aan een touw naar boven slepen. De “baas” zit bovenop de steen en schreeuwt zijn mensen toe om vooral hard te trekken. De “leider” loopt daarentegen voorop aan het touw en trekt gewoon mee, terwijl hij daarbij ook nog de richting omhoog aangeeft. Het leidt geen twijfel wie er als eerste aan de top “is” (of beter gezegd: “zijn”) . . . .

Blijf er daarom altijd naar streven om wel “eigen baas” te zijn; dus de baas te zijn over jezelf en over je eigen handelen, maar streef er daarnaast vooral ook naar om “andermans leider” te kunnen zijn . . . .