AANKONDIGING | 18-03-2014

Als de lente komt dan...

...gaan we op bezoek bij Tuincentrum De Mooij

Alsof we nooit een winter hebben gehad dit jaar! We gaan direct van de herfst naar de lente. En als het lente wordt gaan we de tuin weer in. Maar voordat we de tuin in gaan, gaan we eerst ideeën op doen bij Tuincentrum De Mooij.
 
 
Tuincentrum de Mooij is het meest complete tuincentrum van de Bollenstreek, met alles voor huis en tuin met o.a. een geweldige collectie kamer- en tuinplanten. De winkel is onlangs volledig verbouwd en zaterdag 1 maart jl. is de Bloemenshop geopend. Op een fraaie plek in de winkel - helemaal vooraan - kan je nu ook voor een mooie verse bos bloemen terecht bij De Mooij. Heb je een keer geen tijd om naar Rijnsburg te rijden, dan kan je ook gebruik maken van de webshop.
 
Tuincentrum de Mooij is dagelijks van 8.30 tot 18.00 uur en zaterdag tot 17.00 geopend en in de koffiecorner staat de koffie gratis voor je klaar. 
 
 
Op 18 maart 2014 zijn we te gast bij Tuincentrum de Mooij aan de Noordwijkerweg 36 in Rijnsburg. Tuincentrum de Mooij bestaat dit jaar 15 jaar en gaat dat die avond groots vieren.  Zo zal Rob Verlinden, één van Nederlands bekendste tuinmannen, te gast zijn en ons laten zien hoe wij onze tuinen ‘voorjaarsproof’ krijgen. Er is voldoende ruimte om jouw tuinvraag aan Rob voor te leggen.
 
Maar niet alleen op tuin gebied worden we deze avond verrast. Meerdere bedrijven presenteren zich en zullen ons voorzien van diverse heerlijke hapjes en drankjes. Zo zullen aanwezig zijn Van der Burg Hoveniers, Echte Bakker Den Dulk, De Ballonnenkoerier, Keurslagerij De Mooy, Bicking Wijn, B&J Services en Coastline Wellness. De avond zal worden afgesloten met een fantastisch live optreden van de twaalfkoppige band Casual Company. Het belooft een topavond te worden die je niet mag missen!
 
De ontvangst is tussen 19.30 en 20.00 uur. Er is voldoende parkeergelegenheid.
Tot 18 maart 2014!
 

 

Van de voorzitter

Hans Zwetsloot
STOL architecten bv
(0252) 21 69 62
Bloeiend Hart van Holland . . . 

Beste Lezer,

We hebben “Beleef de Bollenstreek”, de opening van het (bloembollen)seizoen, er net opzitten en daar zijn we geïnformeerd over de ambitieuze plannen om de Bollenstreek nadrukkelijk veel beter op de (toeristische) kaart te zetten. Alles met het idee om uiteindelijk meer geld de streek in te laten komen dan er uit te laten gaan, zowel op toeristisch als op zakelijk vlak. En dat is een nobel initiatief, want daar hebben we hier in de streek uiteindelijk allemaal wat aan. 
 
Het was zondermeer een informatieve, onderhoudende en bovenal ook gezellige happening, maar toch een kleine kanttekening. Dit mede ingegeven door de presentatie over de marketingcampagne van Amsterdam, “I Amsterdam”, die op de volgende drie waarden gebaseerd was: “verbinden”, “versterken” en “kiezen”. En dan ook nog in die volgorde !!

Met dat “kiezen” gaat het op zich nog wel goed, dat is al gedaan. Beleef de Bollenstreek focust zich op vijf kernpunten, hun “Big-5 van de Bollenstreek”, te weten: de uitgestrekte stranden en spectaculaire duinen en bossen, de geur- en kleurrijke bollenvelden, het wijdvertakte, recreatieve watergebied, de culturele en historische attracties en de gastvrije accommodaties. Op die manier zit er voor iedereen wel wat bij en kan elke gemeente en elke burger zich daarmee dus ook aangesproken voelen. Het zijn immers allemaal zondermeer onderscheidende zaken die de Duin- en Bollenstreek kenmerken en waar we allemaal trots op zijn, hoewel gastvrijheid op zich nog wel op héél veel meer plekken te vinden is. Waarom met hagel schieten als er ook met scherp geschoten zou moeten kunnen worden ?

Voor het gemak wordt Leiden dan ook maar gelijk tot de Bollenstreek gerekend, want dan hebben we er meteen ook nog een groot aantal aansprekende musea en historische panden bij. Maar dat is nou juist niet het “versterken” zoals ze dat in Amsterdam bedoelen. En of ze in Leiden nu morgen gelijk al die “Beleef de Bollenstreek”-borden onder de eigen plaatsnaamborden gaan hangen is ook nog maar sterk de vraag. Waarom mis schieten als er ook raak geschoten zou moeten kunnen worden ?

Met het “verbinden”, eigenlijk het eerste vereiste, wil het alleen nog niet helemaal vlotten. De Bollen-6 gemeentes, hebben zich dan wel gezamenlijk verenigd in de GOM (Greenport Ontwikkeling Maatschappij), met als doel om de Duin- en Bollenstreek te herstructureren. Op zich een eerste aanzet, waarvan inmiddels ook de eerste resultaten zichtbaar worden. En daar kan iedereen op zich zo zijn eigen mening over hebben, maar zo ontstaan er wel mogelijkheden en zo gebeurt er in ieder geval daadwerkelijk nog eens iets. Door nu ineens het “Duin- en” te schrappen en dus alleen nog maar over de “Bollenstreek” te spreken voelt met name Katwijk zich nu al weer buitengesloten en dat slaat voor een deel ook al over op Noordwijk op een wijze dat het het voortbestaan van de GOM nu zelfs al weer zou kunnen bedreigen. De dan nog resterende Bollen-4 gemeentes zijn er bovendien de afgelopen weken helaas ook niet in geslaagd om een belangrijke stap naar (bestuurlijke) samenwerking te zetten. Waarom überhaupt nog schieten als er niet eens gezamenlijk gevochten kan worden ?

De Duin- en Bollenstreek positioneren als aantrekkelijk woon-, werk- en verblijfsgebied zou mogelijk ook simpeler moeten kunnen, waarbij het woon- en werkaspect waarschijnlijk een andere aanpak zou moeten hebben als het meer toeristische verblijfsaspect. Maar dan wel met dezelfde boodschap, die hooguit op nationaal en op internationaal wat van elkaar zou moeten afwijken. “Bloeiend Hart van de Randstad” zou binnen Nederland al geheel de lading dekken, terwijl “Bloeiend Hart van Holland” een beter beeld in het buitenland geeft. Positioneer jezelf dus binnen die directe omgeving, die zijn eigen bekendheid al heeft. Dat maakt het bereik van de boodschap alleen nog maar groter.

Qua toeristisch aspect zijn we met de term “Bloeiend Hart” al gelijk uniek en kunnen we op simpele wijze aansluiten op en meesurfen met de toeristische marketing van de omliggende grotere steden en die van Nederland zelf. Dus niet alleen die door Amsterdam uitgedragen rol van “the Flowers of Amsterdam” vervullen, maar ook gelijk diezelfde stempel van “The Hague”, “Rotterdam” en “Holland” verwerven. De eenduidigheid van een dergelijke boodschap versterkt het effect ervan alleen maar. Wel zou er dan een betere jaarrond-oplossing voor het écht bloeiende deel moeten komen, maar daarvoor kun je ook Panorama-Tulipland eindelijk eens ergens op een fatsoenlijke plek neerzetten. Daar bloeien die bollen namelijk elke dag.

Maar juist voor het woon- en werkaspect zullen we zelf de mouwen moeten opstropen, waarbij de, binnenkort weer door ons zelf te kiezen, gemeentebestuurders voorop dienen te gaan. Dus laat de Bollen-6 gemeentes nu eens écht gezamenlijk de streek vereenvoudigen en verfraaien (dus herstructureren), niet alleen op stedenbouwkundig vlak, maar juist ook op bestuurlijk en organisatorisch vlak. Want pas dan wordt het hier echt een nóg mooiere en nóg betere woon- en werkomgeving. Een ideale en unieke plek, strategisch gelegen tussen de grote steden; een streek die juist om die kwaliteiten dan ook van buitenaf herkend zal worden. Pas dan kunnen we op zakelijk gebied ook echt een “Bloeiend Hart” worden, waarbij het helemaal niet nodig is om al die grote bedrijven tot in de Duin- en Bollenstreek te krijgen. Ook in de omliggende grote steden zijn ze van hieruit goed genoeg bereikbaar om hier toch nog steeds een positief effect te hebben. 

Dus eerst “verbinden”, dán “versterken” en dán pas “kiezen”, net zoals dat in Amsterdam gedaan is. Zij het dat er dan eerst nog even door onszelf gekozen zal moeten worden, maar dat kunnen we binnenkort al op woensdag 19 maart a.s. doen. Dus kies bewust, want juist nu is dat hard nodig. Gezamenlijk op weg naar die broodnodige verbetering, die ik iedereen binnen de DUIN- én BOLLENSTREEK van harte toewens.
           
Hans Zwetsloot
(voorzitter ONDB; hét nu al verbindende én al gemeentegrensoverschrijdende Ondernemers Netwerk van de Duin- en Bollenstreek).